Have, Ten

  • Een dag uit het leven van Tinkerbel Nieuw

    Dit boek vertelt het waargebeurde, verschrikkelijke maar ook vaak geestige verhaal van Imke Gilsing. Tijdens een retraite kreeg zij een psychose. In een maandenlange gedwongen opname dacht ze dat ze Tinkerbel was en een relatie had met Jelle Brandt Corstius.

    `Een dag uit het leven van Tinkerbel' laat zien hoe het is om een psychose te hebben, in de isoleercel te zitten en ook hoe onmachtig omstanders en hulpverleners ermee omgaan. Gilsing wil met haar verhaal de GGZ veranderen en meer begrip wekken voor mensen met psychische problemen.

  • Sterker staan met je eigen verhaal Nieuw

    Arjen Barel ontwikkelde met 'Sterker staan met je eigen verhaal' een simpele methode van storytelling die je op elke gebeurtenis of situatie kunt toepassen. Hoe geven we betekenis aan het leven? Zeker op momenten van crisis, zoals een burn-out, het einde van een relatie of het verlies van een baan, is deze vraag cruciaal. Barel helpt hiermee al jarenlang leden van minderheden en mensen met een migratieachtergrond. Zijn methode is daardoor doorleefd en oprecht, er staat écht iets op het spel. Een no-nonsense en eerlijk verhaal over persoonlijke groei.

  • Het impostersyndroom Nieuw

    Veel mensen lijden aan het zogeheten impostersyndroom: een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen, waardoor ze hun eigen talenten en prestaties consequent onderwaarderen. Er is een constante angst om ontmaskerd te worden als bedrieger. De gevolgen zijn vaak desastreus: uitstelgedrag, perfectionisme en uiteindelijk zelfs een burn-out. Hoe kunnen we dit syndroom begrijpen en wat kunnen we eraan doen? De auteurs beschrijven een praktische weg naar minder twijfel en meer gevoel van eigenwaarde.

  • Get your shit together Nieuw

    Get your shit together

    Michel Vos

    Michel Vos, bekend van de Eindbazen podcast, verzamelde de beste technieken en lifehacks voor succes in leven en werk. Het doel: mensen helpen hun shit voor elkaar te krijgen. Hij put uit zijn ervaring als ondernemer en de mixed martial arts en liet zich inspireren door o.a. de special forces. Hij brengt zijn inzichten nuchter en met veel humor, maar raakt ook diepere spirituele inzichten. Zijn bewezen lifecrafting methode helpt jaarlijks duizenden professionals en bedrijven, en wordt inmiddels toegepast op verschillende onderwijsinstellingen in Nederland. De weg naar heldere ambities, stressvrije productiviteit en tijd voor jezelf.

    'Je dromen volgen is keihard werken, en daarbij kun je alle hulp gebruiken. Dit boek is een onuitputtelijke bron van fijne, direct toepasbare en tijdloze tools' - Rick Pastoor, auteur Grip. Het geheim van slim werken

    'Een must-read handleiding om de leiding te nemen over je leven. Michel begeleidt je stap voor stap in het proces en zet hierbij theorie om in praktische stappen die je gelijk kunt toepassen.' - Mark Tigchelaar, auteur van Focus AAN/UIT

    ???????`Get your shit together is zo krachtig en duidelijk neergezet, dat het je het lezen van 42 boeken bespaart.'
    Paul Smit, filosoof en auteur van Verlichting voor luie mensen

  • De innerlijke buienradar Nieuw

    Emoties vormen de basis voor nagenoeg alle keuzes die we maken, zonder dat we begrijpen hoe emoties precies werken. Daarom zijn vragen als `wat zijn emoties?' en `waarom hebben we ze?' ontzettend interessant en belangrijk.

    In dit boek worden de complexe biochemische processen die achter emoties schuilgaan toegankelijk en vermakelijk uitgelegd. Een breed scala passeert de revue: een gebroken hart, tranen van geluk, kippenvel, woede, vlinders in je buik, plankenkoorts en vele andere emoties.

    'De emoties worden wetenschappelijk en met veel humor uitgelegd' - OK! Magazin

  • Een bekende valkuil: je richt je op de verwachtingen van anderen en bent dus altijd aardig en vriendelijk. Je vergeet wat je zelf wilt; angst en negatieve gevoelens liggen op de loer.

    Deze negatieve spiraal doorbreek je met de methode van geweldloze communicatie. Je leert te vertrouwen op je eigen gevoelens en behoeften. Zo kun je bepalen wat goed voor je is. Dit geeft duidelijkheid: voor jezelf, je familie en collega s. Zeggen wat je denkt, voelt en nodig hebt maakt je leven gelukkiger.

  • Alles zien en alles horen; een kamer binnenkomen en niet alleen de meubels en de mensen, maar ook de onuitgesproken conflicten waarnemen; veel behoefte hebben aan rust, aan tijd voor jezelf om na te denken en te dromen - het zijn zomaar wat kenmerken van hooggevoelige mensen.

    Ongeveer 20 procent van de mensen is hoogsensitief, een begrip sinds Elaine Aron. HSP'ers vinden het moeilijk de grote hoeveelheid prikkels die dagelijks op ons afkomt, te verwerken.
    Susan Marletta-Hart gaat in Leven met hooggevoeligheid nader op deze karaktereigenschap in. Hoogsensitieve mensen hoeven volgens haar geen slachtoffer van hun bijzondere gevoeligheid te zijn, maar kunnen die tot hun eigen kracht maken.

    In haar boek belicht ze onder meer de spirituele kant van hooggevoeligheid en laat ze veel ervaringsdeskundigen aan het woord. Bovendien beschrijft ze - vaak heel praktisch - manieren om goed met deze eigenschap om te gaan: op het werk, privé en in intieme relaties.

    Een apart hoofdstuk gaat over omgaan met hooggevoelige kinderen.'

  • Susan Marlette Hart bespreekt hoe we kunnen leven met hooggevoeligheid. Hoogsensitieve mensen hoeven volgens Susan Marletta Hart geen slachtoffer van hun gevoeligheid te zijn, maar kunnen die tot hun kracht omvormen. In haar klassieke boek over hsp'ers belicht ze onder meer de spirituele kant van hooggevoeligheid. Ook komen veel ervaringsdeskundigen aan het woord. Ten slotte krijgt de lezer praktische adviezen hoe om te gaan met deze eigenschap, op het werk, privé en in relaties.

  • `Stoppen met antidepressiva is de eerste echte allroundgids voor een ieder die te maken krijgt met angsten, depressie en antidepressiva - in het bijzonder het stoppen ervan.' - Jim van Os, hoogleraar Psychiatrie

    In Nederland slikken ruim 1,2 miljoen mensen antidepressiva. Marianne ter Mors was er daar geruime tijd een van. Afbouwen? Dat doet het gros niet. Want eenmaal aan de pillen, is er niemand uit het medische circuit die je stimuleert om te stoppen en goede informatie over hoe je dit moet aanpakken is niet beschikbaar.

    Stoppen met antidepressiva is het eerste handboek met een praktisch stappenplan voor het afbouwen van antidepressiva. Lees Marianne's persoonlijke verhaal, ervaringen van anderen en interviews met huisartsen, psychiaters, wetenschappers en orthomolucair therapeuten. Dit boek biedt een totaalaanpak met oog voor voeding, slaap, meditatie en professionele hulp om wél die eerste stap te zetten om af te bouwen.

  • Flow

    Mihaly Csikszentmihalyi

    De psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi deed grensverleggend onderzoek naar flow: wat maakt een ervaring bevredigend en wat gebeurt er als we opgaan in het moment. De eerste verschijning van Flow (1990) was een mijlpaal in het denken over de kwaliteit van onze ervaring. Sindsdien zweren topsporters, muzikanten en professionals wereldwijd bij deze methode. Door dit boek leren ze hun bewustzijn kennen, ontdekken ze wat waar geluk inhoudt en verbeteren ze de kwaliteit van hun prestaties en leven.

  • Helder, kort, rustig, vriendelijk en oprecht. Dat zijn kenmerken van compassievolle communicatie. Op basis van uitgebreid hersenonderzoek en psychologisch onderzoek ontwikkelden Newberg en Waldman twaalf praktische communicatietechnieken. Deze technieken leren je beter te communiceren met collega's, bazen, klanten, kinderen, geliefden en anderen. De lessen in dit boek zullen je leven ingrijpend verbeteren.

    Een praktisch boek, met een stevige basis in de hersenwetenschap.

  • Geheugen voor geluk

    Rick Hanson

    Hoe word je gelukkig op eigen kracht? Volgens neuropsycholoog en meditatieleraar Rick Hanson kan je leren om meer tevreden, gelukkiger en blijer (met jezelf) te zijn. Zijn nieuwste boek `Geheugen voor geluk helpt je hierbij.

    Ons brein onthoudt van nature negatieve gevoelens en ervaringen, terwijl de hersenen positieve gevoelens juist uitwissen. Dit is tijdens de evolutie zo gegroeid. In de oertijd moest het brein namelijk zo werken om de mens voor gevaar te waarschuwen. Maar in deze tijd van welvaart en voorspoed is dat totaal overbodig.

    Praktische oefeningen voor een gelukkig(er) leven
    In `Geheugen voor geluk geeft Rick Hanson oefeningen om ons brein te herprogrammeren: positieve gevoelens en ervaringen blijven er langer door hangen, negatieve ervaringen verdwijnen. Kortom: Er zijn successen om te vieren en overwinningen om ons te herinneren.

    Eerder verschenen van Rick Hanson
    - `Boeddha s brein; Hoe mindfulness je hersens en je leven kan veranderen'
    - 'Eén ding tegelijk; 52 eenvoudige oefeningen voor een boeddhabrein'

  • Boeddha's brein

    Rick Hanson

    Hoe krijgen we meer zelfvertrouwen en een rijker leven? Dat leert ons de Amerikaanse neuropsycholoog en meditatieleraar Rick Hanson aan de hand van eenvoudige meditatieoefeningen en praktische tips, ontleend aan de oude boeddhistische traditie. Hij leert hoe we bepaalde delen van de hersenen kunnen stimuleren die rust, levensvreugde en compassie brengen in plaats van gepieker, verdriet en woede. Hanson toetste zijn oefeningen en tips aan de laatste inzichten uit de hersenwetenschappen.

  • Mindful eten

    Susan Albers

    De meeste dieetboeken besteden geen aandacht aan onze innerlijke gesteldheid. Daardoor zijn de zwaarbevochten resultaten van het dieet meestal slechts van korte duur.

    Eetgewoonten verdrijven een gevoel of een stemming. Maar na het consumeren van het een of ander vragen we ons nooit af of de gewenste innerlijke verandering inderdaad bewerkstelligd is: de ratio laat het afweten. We blijven, zodra bepaalde stemmingen of gevoelens zich aandienen, blindelings naar de snoeptrommel grijpen.
    Susan Albers stelt hier mindful eten tegenover: je bent je bewust van wat zich voor en na het eten in je geest voltrekt. Zo kun je de innerlijke oorzaken van je eigen eetpatroon ontdekken.
    Dit compact geschreven boek bevat onder andere vragenlijsten en meditatieoefeningen. Het zijn handvatten voor de lezer die daarmee proefondervindelijk de diepere oorzaken van ongewenste eetpatronen op het spoor komt.

    Susan Albers is als psycholoog verbonden aan het Cleveland Clinic Women's Health Centre, dat gespecialiseerd is in relatie- en gewichtsproblemen. Zij heeft een groot aantal mensen met eetstoornissen en gebrek aan zelfrespect begeleid. Zij trok hiermee de aandacht van o.a. 'O, the Oprah Magazine' en 'The Wall Street Journal'.

  • Uitstelgedrag

    Piers Steel

    Waarom blijven we voor de buis zitten, terwijl we eigenlijk naar bed moeten? Waarom surfen we op internet in plaats van een deadline te halen? Waarom puilt de wasmand altijd uit en staat het aanrecht steeds vol? Waarom begint een dieet altijd morgen? En dat allemaal terwijl we dondersgoed weten dat we er niet beter van worden. Professor Piers Steel, zelf een notoire uitsteller, doet al ruim tien jaar onderzoek naar uitstelgedrag. Met humor ontrafelt hij de mythes over dit verschijnsel, bijvoorbeeld dat het aan iemands perfectionisme zou liggen. Helder en onderbouwd verklaart hij ons uitstellen, waarbij hij vooral het verband legt met impulsiviteit.
    Het slechte nieuws van Steel is dat uitstelgedrag een diepgewortelde gewoonte is, waar 95 procent van de bevolking aan lijdt. Het goede nieuws is dat we er ook van af kunnen komen. Hiervoor geeft Steel een rijk arsenaal aan beproefde technieken.

  • 1 op de 5 kinderen is hoogsensitief

    Sinds het verschijnen van haar bestseller Leven met hooggevoeligheid krijgt Susan Marletta-Hart van lezers regelmatig de vraag hoe ze het beste kunnen omgaan met hoogsensitievekinderen. Wat is kenmerkend voor hen, hoe begeleid je ze als het bijvoorbeeld op school te druk is, wat zijn de valkuilen voor deze kinderen en hun al dan niet hooggevoelige ouders?

    Susan Marletta-Hart laat zien hoe we een hooggevoelig kind kunnen herkennen. Daarvoor gebruikt ze recente inzichten(deel 1). Ook staat haar boek vol verhalen: wat het bijvoorbeeld betekent voor zo n kind om op kamp te gaan of waarom het zoveel last heeft van een kriebelend labeltje in een T-shirt (deel 2). Ten slotte geeft Susan Marletta-Hart 26 oefeningen en meditaties o.a. `Wees luid , `Visualiseer een schild en concrete tips voor ouders en andere opvoeders (deel 3).

  • Een ding tegelijk

    Rick Hanson

    Praktische opvolger van Boeddha's brein.

    Rick Hanson geeft in dit handzame boek 52 eenvoudige oefeningen, die goed in het dagelijks leven in te passen zijn. Ze beschermen tegen stress, verbeteren de stemming, en versterken het brein. De oefeningen zijn gegroepeerd rond thema's als 'goed voor jezelf zorgen', 'van het leven genieten zoals het is', 'beter functioneren thuis en op het werk' en 'vrede sluiten met je emoties'.

  • Introvert

    Marti Olsen Laney

    Marti Olsen Laney schreef met Introvert een boek boordevol tips waarmee introverte persoonlijkheden hun voordeel kunnen doen: beroepskeuze, communicatie en relaties, omgaan met gedachten, angsten en frustraties en spirituele ontwikkeling passeren de revue. Ook voor ouders, partners, leidinggevenden en hulpverleners is hier veel bruikbare informatie te vinden. Laney brengt de kracht van de introverte persoonlijkheid zeer overtuigend voor het voetlicht.

  • Alles behalve kennis

    Harry Kuitert

    Theologie is alles behalve kennis van God. Om dat te laten zien herschrijft Harry Kuitert de geschiedenis van de theologie, die met Plato begint en via de scholastiek in de leer van Karl Barth culmineert. Velen beschouwen Barth als de grote bevrijder van de scholastieke theologie, die ervan uitging dat haar kennis van God 'van zijn wezen en eigenschappen' aan alle eisen van
    wetenschappelijkheid voldeed. Wat God van zichzelf bekend maakte werd bevestigd door natuur en geschiedenis. Barth neemt de scholastieke erfenis in zijn geheel over, behalve dan dat hij niet van een weg van beneden naar Boven wil weten. Kennis van God is een kwestie van genade. Alleen kennis die je vanuit Gods genadige toewending ontvangt, is ware kennis van God of kennis van de ware God. Volgens Kuitert heeft Barth daarmee zijn theologie onkwetsbaar gemaakt voor kritiek en zijn vak daarmee geen dienst bewezen.

    In Alles behalve kennis laat Kuitert de lezer niet alleen afkicken van de theologie als godskennis. Hij houdt ook een vurig pleidooi voor zijn vak als geesteswetenschap. Centrale vragen zijn daarin: hoe legden onze voorvaderen, als ze de wereld uitlegden, zichzelf uit? Hoe doen wij dat vandaag? En is
    de overlevering daarbij een hulpmiddel? Die geesteswetenschap bevrijdt de gelovige van een dogmatisch keurslijf en biedt hem de mogelijkheid zelf op zoek te gaan naar betekenis.

  • Eten biedt troost, althans tijdelijk. Maar achteraf hebben we vaak spijt van de reep chocola of de zak chips. Susan Albers beschrijft vijftig mindfulnessvaardigheden en technieken die je helpen om jezelf te troosten zonder eten.

  • In `Mindful communiceren' laat psycholoog Susan Chapman helder zien hoe we stilte, vertrouwen, vragen en antwoorden kunnen gebruiken om met meer diepgang te communiceren.
    Goede communicatie is immers essentieel voor een gezonde relatie tussen partners, familieleden, vrienden en collega's. Mindfulness is een krachtig hulpmiddel om die communicatie te verbeteren en compassievol met anderen om te gaan. Mindfulness verandert namelijk de manier waarop we spreken en luisteren, verstevigt onderlinge banden en helpt doelen te bereiken.
    `In een speelse, bijna verleidelijke stijl opent Susan Chapman de weg naar een krachtige en zachtmoedige communicatie.' - Wibo Koole, auteur van `Mindful werken', mindfulnesstrainer en management consultant

  • Was het maar maandag!

    Brigitte Durruty

    `Was het maar maandag' van Brigitte Durruty helpt je om meer voldoening in je werk te ervaren. Werkstress - hoe onplezierig ook - is een waardevol signaal dat er iets niet in orde is. Dat signaal stimuleert je tot een belangrijke verandering: vanuit dit gevoel bereik je uiteindelijk meer balans, creativiteit en effectiviteit in je werk.

    De weg naar die verbetering ligt volgens Brigitte Durruty in onszelf, in ons brein. In `Was het maar maandag' leert Durruty je om het `intelligentste' deel van jouw brein aan te boren. Om de hectische periodes te verlichten en ingewikkelde situaties de baas te zijn.

  • In `Hooggevoeligheid en stress' laat Susan Marletta Hart zien hoe je als hooggevoelige goed met stress om kan gaan. Susan Marletta Hart is dé expert op het gebied van hooggevoeligheid. Van haar eerdere boeken, waaronder `Aandachtig leven met hooggevoeligheid' en `Leven met hooggevoeligheid' werden in totaal meer dan 75.000 exemplaren verkocht.

    Stress heeft ingrijpende lichamelijke gevolgen, zeker voor hooggevoelige mensen. Onderzoek toont een verband aan tussen chronische stress en aandoeningen als fibromyalgie, chronische vermoeidheid, bijnieruitputting en diabetes.

    Susan Marletta Hart definieert in `Hooggevoeligheid en stress' de oorzaken van chronische stress. Ook beschrijft ze hoe een hooggevoelige ermee kan leren omgaan. De aandacht gaat ook uit naar vroegkinderlijke stress, hormoonhuishouding en chakra's. Praktijkvoorbeelden completeren dit toegankelijke boek.

  • In 'De kracht van betekenis' stelt Emily Esfahani Smith dat we het verkeerde doel hebben nagejaagd. De westerse cultuur is geobsedeerd door geluk. Toch voelen veel mensen zich vervreemd en doelloos, soms zelfs wanhopig. Niet geluk, maar betekenis maakt het leven de moeite waard. Op basis van recent psychologisch onderzoek en inzichten uit de filosofie en de literatuur laat Esfahani aan de hand van vier pijlers zien hoe we een zinvol leven kunnen vormgeven. Ook voerde ze talloze gesprekken met onder anderen een dierenverzorgster, een ex-crimineel en een astronaut, om erachter te komen hoe je zin geeft aan je leven.

    Esfahani's vier pijlers voor een zinvol leven:

    1. Ergens bij horen, of dat nu je familieleden, milieuactivisten of leden van een boekenclub zijn.

    2. Een doel dat ons motiveert iets aan de wereld bij te dragen, hoe bescheiden die bijdrage ook is.

    3. Een coherent verhaal over je leven kunnen vertellen, waardoor ervaringen samenhang en betekenis krijgen.

    4. Transcendentie, gebeurtenissen waardoor je boven het alledaagse uitstijgt, bijvoorbeeld wanneer je naar mooie muziek luistert, naar de sterrenhemel kijkt of een mystieke ervaring hebt.

empty