Atlas Contact

  • Andere kost Nieuw

    Jaap Seidell en Jutka Halberstadt maken in hun nieuwe boek `Andere kost' inzichtelijk hoe de grote problemen zich verhouden tot wat er op ons bord ligt. Ons voedselsysteem kraakt in zijn voegen. Wij worden ziek, de planeet wordt ziek: verandering is bittere noodzaak. Maar veel van de problemen waarvoor we ons gesteld zien zijn van een ontmoedigende schaal. Wie heeft de macht en verantwoordelijkheid om een ommekeer tot stand te brengen? Wat kun je zelf doen, en wat moeten we samen aanpakken?
    Wij, individuen en consumenten, kunnen betere en bewustere keuzes maken, maar dat moet hand in hand gaan met een krachtig en samenhangend overheidsbeleid. Seidell en Halberstadt schrijven een prikkelend en informatief pleidooi dat niet alleen moet leiden tot een vruchtbaarder debat, maar nu ook écht tot verandering.

  • De wijn-spijsbijbel

    Victoria Moore

    Met `De wijn-spijsbijbel' van Victoria Moore vind je de ultieme wijn bij je gerecht en andersom. Iedere (thuis)kok en wijnliefhebber weet namelijk dat een goede wijn-spijscombinatie een diner kan maken of breken. Maar hoe kies je de ultieme wijn bij het eten, of het perfecte eten bij je wijn? Voor Moore, vinologe en smaakexpert, is het combineren van eten en wijn een creatieve ontdekkingstocht. Op sprankelende wijze gidst ze je door de wondere wijnwereld en vertelt ze welke combinaties goed werken én waarom. Welke wijn drink je bij pure chocolade, waarom past witte wijn vaak beter bij de kaasplank dan rode en waarom zijn chili, knoflook en citroen `gamechangers'? `De wijn-spijsbijbel' staat boordevol informatie en inspiratie. Het daagt je uit om nieuwe combinaties uit te proberen en is een onmisbaar standaardwerk voor iedereen die graag wijn en eten combineert. Met een extra hoofdstuk over de wijnen van de Lage Landen door Niek Beute.

  • Koken, eten, leven

    Nigella Lawson

    `Koken, eten, leven' is het nieuwste boek van Nigella Lawson. Lawson geniet een sterrenstatus als schrijfster en televisiepersoonlijkheid. Van haar hand verschenen onder meer de bakbijbel `Nigella bakt', bestsellers als `Nigellisima', `Voor altijd zomer', `Simply Nigella' en `Bij mij aan tafel'. `Eten is voor mij een constant genoegen: ik vind het heerlijk er gretig en diep over na te denken, ervan te leren; het biedt troost, inspiratie, betekenis en schoonheid, het voedt me en geeft mijn leven structuur. `Koken, eten, leven' is meer dan een mantra; het is mijn levensverhaal.' Met haar eerdere werk bewees ze als een van de eerste foodwriters hoe heerlijk lezen over koken en eten kan zijn - en dat doet ze in `Koken, eten, leven' eens te meer.

  • In `De complete koolhydraatarme keuken' presenteert Jonno Proudfoot koolhydraatarme recepten waar je de rest van je leven plezier van hebt. Hij leert je alles over essentiële kooktechnieken en over smaakcombinaties uit bijna veertig wereldkeukens. Sinds de bestseller `Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk (De Real Meal Revolutie)' weten we dat de in dit boek beschreven leefstijl zorgt voor een betere gezondheid in elk opzicht en voor iedereen. Nu verschijnt het vervolg, met meer dan 300 nieuwe recepten. `De complete koolhydraatarme keuken' is een uitgebreid handboek dat je helpt het beste uit ingrediënten te halen. Alle gerechten zijn suiker- en glutenvrij en ruim 100 zijn vegetarisch. Dit is een onmisbaar kookboek voor mensen die elke dag weer gezond en verrukkelijk koolhydraatarm willen eten.

  • Jaap Seidell en Jutka Halberstadt bieden in Het voedsellabyrint een nieuwe kijk op de manieren waarop voedsel ons en onze samenleving gezonder kan maken. Er is te veel tegenstrijdige informatie over gezond worden en blijven. Uit onderzoek naar de redenen waarom mensen ziek of dik worden blijkt dat chronische stress, een ongezond voedselaanbod, gebrek aan kennis en vaardigheden en armoede belangrijke oorzaken zijn van ongezond eetgedrag, maar een samenhangende visie op een oplossing ontbreekt. Eetadvies alleen geeft onvoldoende houvast voor een gezondere levensstijl. De auteurs geven inzicht in de oorzaken van ons (eet)gedrag, maar ook praktische aanbevelingen om onze gewoontes te veranderen, zodat we gezonder en duurzamer kunnen eten.

  • De Nederlandse biercultuur bruist en gist op ongekende wijze. Momenteel produceren ruim 400 brouwerijen allerlei tripels, pale ales, stouts en andere bieren. Dit grote aanbod bestaat nog slechts kort, maar is niet nieuw. Bier kent in Nederland een lange geschiedenis. Vroeger al maakten én exporteerden de brouwers vele eigen biervariëteiten.

    Bier in Nederland brengt deze (soms onbekende) verdwenen bieren voor het eerst in kaart, vanuit historisch én internationaal perspectief. Naast die eigen producten brouwde en dronk Nederland namelijk belangrijke Europese biersoorten. Enkele blijken er zelfs voor het eerst te zijn gemaakt. Aan de hand van culturele, economische en technologische ontwikkelingen, getuigenissen en replica's schrijft Marco Daane de geschiedenis van deze bieren van Nederland, inclusief hun verdwijning in de negentiende eeuw en de weer opgeleefde biercultuur.

  • In `Super eten voor superkinderen' geven Tim Noakes, Jonno Proudfoot en Bridget Surtees antwoorden op vragen die elke ouder met opgroeiende kinderen zich stelt. Wat moet ik vandaag weer koken? Wat voor voedingsstoffen - en op wat voor leeftijd - hebben mijn kinderen nodig? Hoe kan ik mijn kinderen gezond laten eten van gerechten waar ik zelf ook van geniet? Antwoorden op dit soort vragen, praktische tips, wetenschappelijke informatie en recepten waarin plezier in lekker en gezond eten vooropstaat, maken dit boek de ultieme gids om samen te genieten.

  • In `Jongleren met voeding' scheppen wetenschappers Jaap Seidell en Jutka Halberstadt duidelijkheid in de voedselverwarring. Gezond eten is een levenslang proces, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Maar het maken van de juiste voedingskeuzes kan soms aanvoelen als jongleren met allerlei soorten informatie. Wat is gezond, en wat niet? Moet ik hypes wel of niet volgen? En is mijn eten eigenlijk wel duurzaam en diervriendelijk geproduceerd?
    In dit boek beantwoorden Seidell en Halberstadt kleine en grote vragen over voeding, gedrag en gezondheid tijdens de zwangerschap, voor baby's, peuters, schoolkinderen, tieners en volwassenen. Want elke fase in het leven roept weer nieuwe vragen en dilemma's op voor wie langer gezond wil blijven.

  • Eet je slim

    Lisa Mosconi

    In `Eet je slim' vertelt neurowetenschapper Lisa Mosconi, die al jaren onderzoek doet naar de effecten van voeding op de werking en conditie van onze hersenen, hoe je voedingspatroon invloed heeft op je cognitieve vermogens, zowel op de korte als op de lange termijn. Zo heeft een tekort aan water direct effect op je concentratievermogen en kan gezond eten de kans op Alzheimer sterk verkleinen. Mosconi laat zien hoe onze hersenen werken en welke invloed voeding daarop heeft.
    Eet je slim is een prikkelend en motiverend boek voor iedereen die zijn geheugen wil verbeteren en cognitieve achteruitgang wil voorkomen. Het boek bevat bovendien een test om uit te vinden hoe brein-proof jouw eetpatroon is, een stappenplan, handige lijstjes, praktische tips en 24 recepten om je hersenen in topconditie te krijgen én te houden.

  • In 'Koolhydraatarm, suikervrij, vetrijk' leggen een professor -Noakes-, een chef-kok en een voedingsdeskundige uit hoe we weer kunnen gaan eten wat goed voor ons is: vetrijk, koolhydraatarm en suikervrij. Geen voorverpakte troep maar veel groenten, vlees, vis, kaas, noten en vet. Want vet is lekker en geeft langdurig energie. Koolhydraten verzadigen je hongergevoel niet - ze stimuleren het juist. Bovendien, zo laat professor Noakes zien, leiden ze tot de aanmaak van insuline. Dat is dé veroorzaker van o.a. obesitas en diabetes, en bijzonder schadelijk voor mensen met insulineresistentie. Met de praktische tips en smaakvolle, robuuste recepten in `Koolhydraatarm, suikervrij, vetarm" kom je van je suiker- en koolhydraatverslaving af. Zo helpt dit boek je een revolutie tot stand te brengen: een gezonder, energieker leven door gewoon weer écht te eten.

  • Het is een veelkoppig monster dat een spoor van vernieling achterlaat: overgewicht. Door dat beest is de mensheid de afgelopen veertig jaar vooral in de breedte gegroeid. Talloze deskundigen hebben dat probleem onder de loep genomen en menen te weten hoe je het best kunt afvallen. Meestal krijg je het advies minder te eten en meer te bewegen. Desondanks keren de kilo's bij de meeste zwaarlijvigen sluipenderwijs terug. Conclusie: diëten helpen niet. Welke opties blijven dan over? Hongeren, snijden of koken.
    In De dikke diëtist zoekt Marie Louise Schipper naar de oorzaken, achtergronden en oplossingen van het overgewichtprobleem en gaat het monster in de keuken met pan en mes te lijf. Want naast de nuchtere analyse van de dieetindustrie bevat De dikke diëtist veel lekkere recepten, niet per se om af te vallen.

  • Simply Nigella

    Nigella Lawson

    In [Simply Nigella] brengt Nigella Lawson het oprechte plezier en kalme comfort terug in onze keuken. Het bevat 125 inspirerende en toegankelijke recepten die moeiteloos in ons drukke leven passen, boordevol ingrediënten waar zowel je lichaam als je geest gelukkig van wordt. De boodschap van deze pure verwennerij is even simpel als duidelijk: het draait allemaal om balans.
    Onze maaltijden zouden natuurlijk altijd heerlijk moeten smaken; wat, waar en met wie we ook eten. En elke gelegenheid vraagt om een eigen recept. Daarom bevat [Simply Nigella] krachtige ontbijt- en brunchrecepten, snelle en relaxte avondmaaltijden en gerechten om - zonder gestress - grotere groepen te verwennen. Creëer na een lange werkweek ademruimte voor jezelf met de comfortabele rust van slowcooking en val gerust voor de verleidingen van een groot scala aan zoete heerlijkheden, inclusief fantastische zuivel- en glutenvrije recepten.
    [Simply Nigella] is het perfecte recept tegen drukte en chaos in het drukke leven van alledag. Het is, simpelweg, hét essentiële kookboek voor elke moderne keuken.

  • Bij mij aan tafel

    Nigella Lawson

    Voor Nigella Lawson, de koningin van de thuiskeuken, draait eten om herinneringen, 'Bij mij aan tafel' is daar een afspiegeling van. Het bevat recepten van de gerechten die ze at in haar jeugd, het eten dat ze bereidt voor vrienden en familie, kortom: gerechten die het best smaken wanneer je ze eet te midden van de mensen die je lief zijn. Van klassieke Nigella-gerechten als ovenschotels, gebraden kip, brownies voor noodgevallen en witte-chocoladecheesecake, tot verrassende gerechten en ingrediënten als witte-misohummus, fateh met rundvlees en aubergine en gehaktballetjes met orzo. Deze recepten zijn favoriet bij Nigella aan tafel en zullen dat ook bij jou worden.

empty