Houtekiet

  • Het fitte brein

    Ilka De Bisschop

    Wist je dat een muziekinstrument bespelen je hersenen helpt beschermen tegen alzheimer? Of dat je door een weekendje kamperen in de natuur beter wordt in probleemoplossend denken? Of dat onze smartphone ons nog veel meer tijd kost dan we denken? Je levensstijl heeft een grote invloed op de fitheid van je brein, op je concentratievermogen, je geheugen, zelfs op je IQ. Je voeding, gewoontes, werk en hobby's bepalen op termijn zelfs mee je risico op dementie. Wat werkt en wat niet? Ilka De Bisschop zoekt uit wat de wetenschap hierover te zeggen heeft en speelt zelf voor proefpersoon.

  • Slaap

    Johan Verbraecken; T. Bergen

    Heb je de laatste tijd wel heel veel dagen waarop niks lijkt te lukken en je je maar niet kan concentreren? Schiet je soms zo snel uit je slof dat je er zelf ook bang van wordt? Heb je last van pijn die komt en gaat zonder dat je er vat op hebt? Word je overvallen door vreetbuien? Of heb je net helemaal geen honger?

    Al deze `problemen' kunnen met je slaap te maken hebben. Slapen is immers veel meer dan in je bed gaan liggen, je ogen dichtdoen en ze de volgende ochtend weer opendoen. Dat maakt slapen soms zo moeilijk. Het maakt slapen tegelijkertijd broodnodig. Voor je lichaam, je immuunsysteem, je energiehuishouding, je brein, je humeur... Slaap is een essentiële rustperiode waarin zowel fysisch als psychisch herstel plaatsvindt.

    Wie goed slaapt, heeft goede dagen. Wie goede dagen heeft, kent ook goede nachten. Het is een spiraal die al te vaak de neerwaartse kant opgaat. Terwijl een beperkt aantal inzichten die spiraal kan omkeren. In dit boek verzamelden slaapexpert Johan Verbraecken en Tine Bergen alles wat je moet weten over slaap op basis van de nieuwste inzichten, bijvoorbeeld over de relatie tussen slaap en voeding, slaap en hartkwalen, en over de impact van slaapapneu en snurken. Want een goede nachtrust is iets waar mensen niet alleen van mogen dromen.

  • Dokter Google

    Marleen Finoulst

    Dokter Google heeft twee gezichten. Online gezondheidsinformatie kan heel waardevol zijn, maar heel wat adviezen die je online aantreft, zijn ronduit fout of hopeloos gedateerd. Het onderscheid maken tussen quatsch en kwaliteit is niet eenvoudig en onder het vergrootglas van Google wordt een pijntje al snel levensbedreigend. Gezondheid en Wetenschap, de Vlaamse website voor burgers van het Belgisch Centrum voor Evidence-Based Medicine, onderzoekt hoe Dokter Google functioneert en factcheckt dagelijks gezondheidsinformatie in de media. In volle coronacrisis schakelde het team van Gezondheid en Wetenschap (op de foto in quarantaine)zelfs een versnelling hoger om correcte en foute informatie over Covid-19 van elkaar te scheiden.

    Hoe werkt Dokter Google? Welke impact heeft hij op jouw gezondheid? En waar vind je betrouwbare
    /> adviezen? Met dit boek schreef Gezondheid en Wetenschap een bijsluiter bij Dokter Google.

  • Speelvogels

    Max Dedulle

    Zijn `Fortnite', `Minecraft' en Nintendo voor jou onbekend terrein maar wil je kinderen begeleiden bij hun virtuele avonturen? Is je zoon of dochter verslingerd aan videogames, maar kan je zelf nog geen Pokémon van een PlayStation onderscheiden?

    Zoek niet verder dan dit boek! We waarschuwen je voor de valkuilen, geven je praktische tips mee en vertellen je wat games zo magisch maakt. Een opvoedboek en een liefdesbrief aan het medium in één. Wie weet, misschien krijg je zelf ook wel zin om naar de controller te grijpen?

  • Cholesterol. Iedereen kent het begrip maar weinigen kunnen zeggen wat het precies is. Of hoe nefast een hoge cholesterol is voor je hart. In de media verschijnen vaak tegenstrijdige berichten rond de gevaren van cholesterol en de weldaden van gezonder leven en eten, maar hoeveel waarde kun je daar aan hechten?

    Professor dokter Ernst Rietzschel, cardioloog, brengt raad in Het Grote Cholesterol Boek. Op een bevattelijke manier en met behulp van een aantal fictieve patiënten legt hij uit wat cholesterol is en wat het doet in ons lichaam, hoe het verband houdt met hart- en vaatziekten en hoe dokters bepalen hoeveel risico iemand loopt. En: vooral hoe je er iets aan kan doen!
    Bestaat er zoiets als `goede' en `slechte' cholesterol? Hoeveel invloed heeft roken en ongezond eten? Kunnen kinderen ook last hebben van hun cholesterol? En zou het echt nuttig zijn om 40 procent van de bevolking preventief pillen te geven? Het Grote Cholesterol Boek geeft het antwoord.

    http://www.houtekiet.be/boeken/p/detail/het-grote-cholesterolboek-e-book

  • Doorzien

    Agnes Siegerink

    Ieder mens heeft een eigen allerindividueelste manier van kijken. Door opvoeding en onderwijs raakt dit ondergesneeuwd. Mensen maken hooguit onbewust gebruik van hun eigen `doorzien'. Terwijl je, door bewust aan te sturen vanuit je doorzien, de krachtigste sleutel hebt om bij te dragen. Als je vanuit je eigen manier van kijken bijdraagt heb je een impact die authentiek en wezenlijk is in je werk, je gezin of waar dan ook. Om dat verschil in te kunnen maken moet jij je eigen doorzien eerst weer ontdekken. Dit boek is een gids bij alle stappen die je daarin tegenkomt.
    Hoe je contact maakt met je eigen doorzien. Hoe je kunt stoppen met het bagatelliseren van je grote bijdrage en die van anderen kunt herkennen. Hoe je plezier krijgt in het overdragen van je wezenlijke kijk op zaken. Maar vooral hoe je levendig wordt als je uit het onderdrukkende van het gemiddelde stapt. Iedereen kan zijn doorzien `aanzetten' op de belangrijkste items in het leven.
    Doorzien helpt je om helder vast te stellen welke resultaten je kunt halen, samen met anderen. Het helpt om tot de grootst mogelijke samenwerking te komen. En doorzien leert je hoe je onderstromen van macht en onmacht versterkend kunt ombuigen naar grotere resultaten.
    Hoewel de inzichten zijn opgedaan in de praktijk van organisaties zijn de inzichten te belangrijk om het gebruik daartoe te beperken. Veel voorbeelden in het boek gaan ook over onderwijs en het persoonlijke leven. In iedere setting is het belangrijk dat mensen vanuit hun eigen kern met het beste van zichzelf bijdragen.

empty